The concept of the body in 19th century schoolbooks:

A hermeneutic reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.02.10

Keywords:

body, speech, school books, hermeneutics, reading experience

Abstract

This paper begins by asking how the term body was configured in textbooks of the 19th century. Hermeneutics was chosen as the investigative approach to ask about the past -otherness- from the present. Asking about the body is not an anachronistic question, since it touches what is most alive in Mexico today: Hermeneutics is chosen because it invites you to look back from the present, without being clear about what you will find. The work of hermeneutic dialogue with the past helped to understand that textbooks do not contain information, but rather a horizon of meaning that refers to a world. The hermeneu-tic reading allowed us to understand how the notion of the body was changing, since it went from a body based on the beliefs of the Catholic religion to a concept of the body that was governed by the precepts of natural history, physics, and mathematics. The observable, the quantifiable and the measurable became a way of seeing the human body, essentialized and making it a universal concept, determining it from its genitalia and erasing history, experience, and desire. Comparing the body with plants and animals to refer to them at a level of universality has set the standard for pointing out those bodies that from natu-ral logic are amorphous or abnormal, thus gestating discrimination. For this reason, it is important that teachers question the discourses they emit and transmit through school books as discourses with a claim to truth.       

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alma Delia Loredo Cabrera, National Pedagogical University, Mexico City, Mexico.

Mexican. She holds a Master's degree in Educational Development from the Universidad Pedagógica Nacional. She is currently a doctoral student in Education and Diversity. Research interests: body, subjectivity and power.

E-mail: psikodelin@hotmail.com

Rosa Maria Gonzalez Jimenez, National Pedagogical University, Mexico City, Mexico

Mexican. D. in Education and Diversity from the Universidad Pedagógica Nacional. She is currently a professor-researcher at the Universidad Pedagógica Nacional, responsible for the research line: body, subjectivity and power, of the doctorate in education and diversity of the UPN Ajusco, Mexico City.

E-mail: rosamaría@upn.mx

References

Apple, M. (1987). Economía política de la publicación de libros de texto. Revista de Educación, 275: 43-62

Barriga, R. (2011). A 50 años de los libros de texto gratuitos. México: El Colegio de México

Butler, J. (2008). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Editorial Paidós.

Chartier, R. (2008). Escuchar a los muertos con los ojos. Katz.

Escoiquitz, J. (1885). Tratado de las obligaciones del hombre en sociedad y catecismo de urbanidad civil y cristiana. Ediciones Munguía.

Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico, heteropías. Buenos Aires, Nueva Visión.

Foucault, M. (1998). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.

García del Mazo (1852). Catecismo del padre Ripalda. Explicado. México: Imprenta de la Voz Religiosa.

González, R.M. (2008). Las maestras en México: Recuento de una historia. Universidad Pedagógica Nacional.

Larrosa, J. (2007). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica.

Martín, P.V. (2016). Cuerpos y corporalidades en las culturas de las américas. Ciudad autónoma de buenos aires: Biblos. Año: 2015. ISBN: 978-987-691-298-3. Revista de antropología iberoamericana, 11(2): 305-308. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62346714009

Merleau-Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. Ed. Paneta-Agostini.

Menindez, R. (2012). Los proyectos educativos del siglo XIX: México y la construcción de la Nación. Estudios Filosofía Historia y Letras, 10(101): 191-205.

Nivón, A. (2004). La participación de profesores de educación primaria en una reforma educativa: El caso de México 1890-1900. Universidad Pedagógica Nacional.

Osorio, F. (1999). Posibilidad de una Teoría del Conocimiento Anoumenal en Kant. Cinta de Moebio, (5). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1010051

Ramírez, I. (1884). Libro rudimental y progresivo para la enseñanza primaria. Instrucciones al preceptor. México.

Ricoeur, P. (2009). Tiempo y narración. I. El tiempo narrado. Siglo XXI Editores.

Ricoeur, P. (2009). Tiempo y narración III. Configuración del tiempo en el relato histórico. Siglo XXI Editores.

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción, ensayos de hermenéutica. Fondo de Cultura Económica.

Staples, A. (1992). El catecismo como libro de texto durante el siglo XIX En: Los intelectuales y el poder en México. El Colegio de México.

Staples, A. (1999). Alfabeto y catecismo. Salvación del país. En: La educación en la historia de México (pp. 69-92). El Colegio de México.

Tank de Estrada, D. (2010). Historia mínima de la educación en México. El Colegio de México.

Published

2023-09-06

How to Cite

Loredo Cabrera, A. D. ., & Gonzalez Jimenez, R. M. (2023). The concept of the body in 19th century schoolbooks: : A hermeneutic reading. GénEroos. Journal of Research and Dissemination of Gender Studies., 1(2), 263–280. https://doi.org/10.53897/RevGenEr.2023.02.10

Issue

Section

Dissemination articles